Llengües, educació superior i recerca / Languages, higher education and research

  1. Vila, F. Xavier. (2019) «On the dynamics of languages of science: lessons and challenges for higher education policies». En Higher Education in the World 7 Humanities and Higher Education: Synergies between Science, Technology and Humanities, 123-32. Barcelona: Global University Network for Innovation (GUNI).
  2. Abridged version here.
  3. Elliott, Nicole, F. Xavier Vila, i Roger Gilabert. «The presentation of Catalan universities’ linguistic reality to a transnational audience». European Journal of Language Policy 10, núm. 1 (2018): 121-46. https://doi.org/10.3828/ejlp.2018.6.
  4. Vila, F. Xavier (2018). «Linguistic models in higher education in Catalonia: Origines, rationale, achievements and challenges = Modèles linguistiques en enseignement supérieur en Catalogne : origines, justifications, réussites et défis». En Current Issues in University Immersion = Enjeux actuels de l’immersion universitaire, editat per Hélène Knoerr, Alysse Weinberg, i Catherine Elena Buchanan, 55-88. Ottawa: Groupe de recherche en immersion au niveau universitaire (GRINU). http://ilob-olbi.juliencouturecentre.ca/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=2052.
  5. Vila, F. Xavier (2018). «Origen i perspectives de les llengües mitjanes acadèmiques: alguns reptes i paradoxes». En La ciència en català: des del segle  XIII fins avui, editat per Miquel-Àngel Sànchez-Férriz i Rosa Mateu, 13-36. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans.
  6. Vila, F. Xavier (2017). «Le catalan comme langue de science». Table ronde presentat a Les enjeux du plurilinguisme pour les pratiques scientifiques : « Etre ou de ne pas être langues de science » : telle est la question? Groupe de travail « Langues et science »  du  Conseil Européen pour les Langues / European Language Council (CEL/ELC), Université de Genève, 25 agost.
  7. Vila, F. Xavier (2017). «Llengües, internacionalització i  excel·lència a l’ensenyament superior:  alguns models europeus per a les universitats catalanes». En El multilingüisme en blanc i negre. Actes de la II Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra. Barcelona 10 i 11 de novembre del 2016, editat per Càtedra Pompeu Fabra, 53-83. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra.
  8. Vila, F. Xavier (2017). «Les llengües mitjanes com a llengües acadèmiques: situació i perspectives». En El català, llengua mitjana europea. Multilingüisme, globalització i sostenibilitat lingüística, editat per Albert Bastardas-Boada, Emili Boix-Fuster, i Rosa Maria (coord.) Torrens Guerrini, 235-65. Barcelona: Octaedro.
  9. Bretxa, Vanessa, Llorenç Comajoan, i F. Xavier Vila (2016). «Is science really English monoglot? Language practices at a university research park in Barcelona». Language Problems and Language Planning 40, núm. 1 : 47-68.
  10. Vila, F. Xavier i Vanessa Bretxa, ed. (2015). Language Policy in Higher Education: The Case of Medium-sized Languages. Bristol, UK: Multilingual Matters.
  11. Vila, F. Xavier (2015). «Language Policy in Higher Education in Medium-Sized Language Communities: An Introduction». En Language Policy in Higher Education: The Case of Medium-sized Languages, editat per Vanessa Bretxa i F. Xavier Vila, 1-14. Bristol, UK: Multilingual Matters.
  12. Vila, F. Xavier (2015). «Medium-Sized Languages as Viable Linguae Academicae». En Language Policy in Higher Education: The Case of Medium-sized Languages, editat per Vanessa Bretxa i F. Xavier Vila, 180-210. Bristol, UK: Multilingual Matters.
  13. Vila, F. Xavier, Vanessa Bretxa, i Llorenç Comajoan (2014). «¿En qué lenguas se hace ciencia? La gestión del multilingüismo en el Parc Científic de Barcelona». International Journal of Organizations – Revista Internacional de Organizaciones, 13 : 111-34.
  14. Vila i Moreno, F. Xavier Vila, Vanessa Bretxa i Riera, i Llorenç Comajoan i Colomé (2012). «Llengües i globalització en el món de la recerca: els coneixements i els usos lingüístics al Parc Científic de Barcelona». Caplletra. Revista Internacional de Filologia 52, núm. 35-64.
  15. Vila, F. Xavier (2011). «Language-in-education policy». En Democratic Policies for Language Revitalisation: The Case of Catalan, editat per Miquel Strubell i Emili Boix-Fuster, 119-49. London: Palgrave Macmillan.